Alla inlägg den 11 juni 2017

Av Roland o Ingegerd - 11 juni 2017 13:43

Inte för att jag vet hur jag gjorde men jag lyckades i alla fall få in några bilder. Den första visar Geiranger sett från båten, Geiranger ligger längst i i Geirangerfjorden som lär vara Norges mest kända fjord,.  Sommartid så går många kryssningsfartyg in till Geiranger,  dessutom sägs det att Geiranger 10-dubblar sin befolkning på sommaren.  

Längs fjorden ser man ett antal vattenfall, ett av de mest kända är "De sju systrarna" som då naturligtvis är sju stycken som ligger väldigt nära varandra.

 

Mittemot  "Systrarna" ligger ett annat nästan lika känt som heter " Friaren ", enligt sägnen ska det vattenfallet ha friat .till "De sju systrarna". Resultatet har jag inte lyckats få reda på.

 

Nästa stopp med bilder blev Trondheim där vi tog en promenad in till staden på söndagseftermiddagen. Trondheim är ju bl.a känt för sina gamla trähus som står på pålar längs kanalerna..

 

När vi lämnar Trondheim för vidare färd norrut passerar vi Munkholmen som en gång i tiden varit avrättningsplats för vikingarna och senare troligen varit ett kloster. Där kan man prata om kontraster.

 

Av Roland o Ingegerd - 11 juni 2017 08:02

När vi varit inne i Geirangerfjorden så vänder vi tillbaks till Ålesund och senare Molde. Under natten går vi mot Trondheim och passerar Kristiansund  längs rutten. Det är fantastiska vyer i får uppleva. Dessvärre så har plattan och Flash Player bestämt sig för att inte samarbeta så några bilder kan jag inte lägga ut, men jag lovar att lägga ut ett bildkollage när vi är hemma igen d.v.s nästa helg.

Ovido - Quiz & Flashcards