Alla inlägg under oktober 2012

Av Roland o Ingegerd - 11 oktober 2012 19:00

Som tidsfördriv tar vi bussen in till Alicante idag och promenerar längs strandpromenaden och en park vid sidan om. I parken växer det Benjaminfikusar av ett format som vida överstiger det vi ser i Sverige, från grenarna växer det rötter som letar sig ner i marken och där ombildas till stammar som stöder upp grenarna vilket kan behövas. Vi såg några träd som var dryga 20 meter i diameter. Den andra bilden föreställer kastellet Santa Barbara som bl.a inrymmer ett museum men med tanke på temperaturen och att det var långt att gå för att komma dit så fick det vara. Sedan blir det bussen tillbaks och efter lite inköp så äter vi en middag och vilar upp oss efter dagen.

Av Roland o Ingegerd - 10 oktober 2012 16:15

I går var det någon form av helgdag här så det mesta var stängt. Idag är det alltså dags att leta reservdelar. Vi tar bussen till Elche där det skall finnas en Fiat-verkstad, från busstorget blir det taxi och väl framme på adressen upptäcker vi att det numera är en Toyota-verkstad där och den har vi inte mycket nytta av. Närmsta Fiat-verkstad ligger då i Alicante så det blir att ta sig dit, lyckligtvis finns där en man som pratar tillräckligt bra engelska för att vi skall kunna förklara vad vi vill ha. I mitt fall var det inga större problem, min backspegel fanns i Madrid så den skulle de kunna få hem till i morgon men............, kompisens bil var av lite äldre modell så den spegeln fanns inte i Spanien utan måste beställas från Italien och kunde inte vara hemma förrän 16 eller 17/10. Det var bara att åka hem och ta det lugnt och invänta nästa vecka.

Av Roland o Ingegerd - 9 oktober 2012 16:21

Dagen går i lugnets tecken, vi vilar upp oss efter tre ganska intensiva dagar. Det blir en promenad ner till staden Santa Pola för lite påfyllning av både kontanter och matvaror. Något jobbigt, det är 1,5 km till stadens centrum och det är strax under 30 grader varmt.

Av Roland o Ingegerd - 8 oktober 2012 21:15

Vi lämnar Valencia för en tur upp i bergen till en liten stad som heter El Castello de Guadalest. Redan på 1100-talet fanns morerna här och på ena bilden syns ett av deras vakttorn. Vägen gick inte rakt fram någon gång vare sig horisontellt eller vertikalt men utsikten var bedövande. Huset på bilden är ett gammalt fängelse från morernas tid dock något moderniserat men stommen är gammal. Damen i vitt sitter blickstilla och man kan tro att det är en staty men om man lägger en slant i hennes burk vaknar hon till liv och tackar med seriösa gester. Den i sammanhanget något malplacerade bilden på vägmarkeringen förklaras med att den p.g.a sin placering vid vägkanten medförde att både min och vår kompis Curts högra backspegel inte längre fyllde sin funktion, m.a.o

de blev massakrerade när de träffade stolpen. Detta medförde att vi blev tvingade att ta oss till Alicante för att uppsöka en verkstad, väl där får vi reda på att det är helgdag imorgon och det mesta är stängt. Vi tar in på en camping (Bahia de Santa Pola) utanför Alicante och inväntar onsdagen för verkstadsbesök.

Av Roland o Ingegerd - 7 oktober 2012 20:15

Det blev en tur till Valencia idag också. Där finns en fantastisk järnvägsstation och alldeles bredvid en tjurfäktningsarena som heller inte gick av för hackor. Vi var ganska trötta i benen sedan gårdagen och tog sightseeingbussen och fick se det mesta av Valencias sevärdheter. Tyvärr var det lite svårt att fotografera från bussen så det blev lite magert med bilder. Mellan turerna åt vi en god bit mat i den centrala delen av staden.

Av Roland o Ingegerd - 6 oktober 2012 20:30

Idag har vi tagit en tur in till Valencia och besökt en anläggning med allehanda djur och fåglar som heter

Oceanogràfic. Man går i tunnlar under olika akvarier med fiskar från olika världsdelar, mycket vackert och trevligt. Dessutom fanns det bassänger med olika fåglar bl.a pingviner och på topp en fantastisk delfinshow.

Utanför det hela fanns det "skulpturer" i glasfiberarmerad plast föreställande karameller där "papperet" var  målat som olika länders flaggor.

Av Roland o Ingegerd - 5 oktober 2012 16:40

Idag lämnade vi Benicasim och åkte söderut mot Valencia, en lång dagsetapp på c:a 9 mil. (man ska inte ta ut sig).

Vi står på en camping som heter Coll Vert och ligger i Pinedo strax söder om Valencia. Nere på playan ser man hamnen och alla fartyg som ligger på redden och väntar på hamnplats. Där fanns också en restaurant där vi avnjöt varsin Sangria.

Av Roland o Ingegerd - 4 oktober 2012 19:40

Nu har vi stått på en camping i Benicasim sedan i måndags. På tisdagen anslöt vår kompis från Piteå och vi har i princip bara tagit det lugnt. Igår var vi nere på stranden och tog ett dopp samt solade, vi tippar att .vattnet höll dryga 20 grader. Dagen blev lite lugnare, kroppen behövde återhämta sig efter den solstarka behandligen den fick igår. Vi får nog ta det lite lugnare med solandet tills skinnet har vant sig. I morgon skall vi åka till Valencia där det finns ett ocenarium med bl.a delfiner och en massa annat sevärt som vi tänker titta närmare på.