Alla inlägg under mars 2013

Av Roland o Ingegerd - 18 mars 2013 19:59

I dag tar vi bussen från campingen in till Cáceres. Det finns en gammal stad i staden där muren fortfarande står kvar. Staden grundades 34 f.Kr av romarna och en port från den tiden finns fortfarande kvar,(det är inte den porten på bilden). På 1100-talet byggdes muren ovanpå de romerska grunderna. Innanför muren är det gammal bebyggelse med många kyrkor och andra byggnader . I ”Cathredal de Santa Maria” finns det en enorm altartavla som är helt handskuren ur ek. Imponerande!

Av Roland o Ingegerd - 17 mars 2013 20:52

Albufeira goodbye. Resan går mot Mérida i Estremadura  via Tavira i Portugal och ett besök på China-butiken där,och sedan vidare tillbaks in i Spanien. Vi passerar Huelva och kör mot Jagubo där det lär tillverkas en speciell skinka. Den kommer från grisar som har ekollon som huvudföda och skall då få en speciell smak. Vi hittar en liten butik och inhandlar lite skinka till ett mycket högt kilopris, men smakar det så kostar det. Vägen från Huelva till Zafra är otroligt vacker med höga berg och djupa dalar men kurvig och backig så det tog betydligt längre tid än beräknat att köra. Det var tänkt att vi skulle komma till Mérida men som vägen såg ut så hamnar vi på en ställplats i Zafra istället. Klockan blev mycket och hungern satte åt. På lördagsmorgonen  äter vi frukost och löser Melodikrysset innan vi tar oss till Mérida där vi ska tillbringa helgen. Vi hittar en camping lite norr om Mérida där vi övernattar för att ta oss in till staden på söndagen.

Tyvärr går ingen buss så vi tar bilarna in och letar upp en ställplats, men den är fullbelagd så vi parkerar på gatan och studerar Mérida till fots och via ett litet sightseeingtåg.  Den gamla delen av staden är i princip en enda stor utgrävning. Det finns en stor romersk teater, en akvedukt från samma tid och en bro som lär vara den längsta bevarade bron från romartiden. Bredvid den romerska teatern finns ett museum som, visar det sig, är byggt över en stor utgrävning som man fortfarande håller på och utforskar. I detta museum finns det en otrolig mängd med föremål som man hittat i samband med utgrävningar runt om i staden. Dessutom finns det delar av hus och tempel och ett antal statyer som man har monterat upp inne i muséet. Ett fascinerande museum i en fascinerande stad. Det är så mycket att se att man blir lite mätt på intryck framåt dagen. Vi kollar ställplatsen igen och nu finns det plats, det är bara det att det kostar 18 € att stå över natten (utan några faciliteter) så vi tar oss till Cáceres som ligger c:a 7 mil norrut. På den campingen kostar det 16 €/dygn och det inkluderar det mesta. Till exempel finns det ett litet hus vid varje plats som innehåller toa och dusch, man kan säga att där får man mycket för slanten.

Av Roland o Ingegerd - 14 mars 2013 18:19

Vi åker till Sagres och Cabo de Sao Vicente på en dagsutflykt. Cabo de Sao Vicente är en fyrplats som ligger på en c:a 40 meter hög klippa ”alldeles i kanten av den blåa Atlanten” för att citera Evert Taube. Där finns ett litet museum som visade vilken utrustning som funnits på fyren från gången tid och framåt. Dessutom finns det bilder på gamla portugisiska kartor som visade hur de trodde Europa såg ut får många år sedan, i stora drag stämde det ganska väl men tittade man på detaljerna så hade de inte riktigt rätt.

När vi skulle åka därifrån kom det ett antal gamla bilar, mest Mercedes cabrioleter men även en dito BMW och ett par engelska bilar. Det var tydligen någon form av veteranbilsentusiaster som var på utflykt från Tyskland. Sist i kön kommer en bärgningsbil med en Borgward Isabella på flaket. Man kan väl säga att den levde upp till sitt smeknamn ”Hon dansade en sommar” eftersom den inte gick för egen maskin längre.

På vägen hem stannade vi till och tittade på fästningen i Sagres, den ligger på en lika hög klippa med lodräta väggar som stupar ner i havet och stammar från 1400-talet. Det avskräcker inte de fiskeintresserade, de sitter på klippkanten och metar. Någon nämnde att under förra året så var det tre fiskare som ramlade ner och förolyckades.

Mellan fyren och fästningen finns det en liten vik som man kan nå via en trappa uppifrån. Där samlas surfarna och väntar på den där fantastiska vågen som alla surfar längtar efter. Idag blåste det ganska lite så de får nog vänta ett tag till.

Av Roland o Ingegerd - 13 mars 2013 22:39

Igår kom vi alltså till Albufeira. Där finns en ställplats i anslutning till fotbollsarenan där man kan stå till det facila priset av 7€ per natt inkl. el och WiFi. Dessutom finns det tömningsmöjligheter för toa och gråvatten, duschar och tvättstuga. En mycket bra ställplats.

Dagen ägnades åt en utflykt till Lagos där svenska damlandslaget förhoppningsvis skulle betvinga de norska damerna i matchen om tredje pris i Algarve Cup. Det såg bra ut i 91 minuter, då slog norskorna till och kvitterade och matchen fick avgöras via straffsparkar. Straffsparkar är ju ett lotteri och norskorna drog högsta vinsten i det lotteriet så dagen blev inte så rolig som vi hade hoppats. Trots resultatet så hade vi trevligt med ett antal andra svenskar som också var där och hejade.

Av Roland o Ingegerd - 12 mars 2013 22:39

Det har varit lite tunt med internetuppkoppling ett tag men här kommer ett litet sammandrag:

I Tarifa (eller strax utanför) hittar vi campingen Rio Jara som ser trevlig ut,men den är dyr så där blir vi bara en natt. Dessutom var det rejält blött efter allt regnande så gräsmattan vi står på har vissa problem att bära lite tyngre bilar. Vi träffar 3 svenska par som är på väg åt andra hållet och får en trevlig pratstund och en kopp kaffe innan vi åker vidare. Som bilden visar är vi ganska nära Afrika.

Vi åker bara 45 km och landar i El Puerto de Santa Maria på eftermiddagen. Campingen heter Playa Las Dunas de San Anton och är betydligt bättre än den i Tarifa. Vi skall stå här två nätter, idag söndag är det dags att tvätta lite så Ingegerd ägnar eftermiddagen åt det, och i morgon skall vi ta oss till Cádiz som sägs vara den äldsta staden i Europa och har massvis med historia. Mimosan blommar så det står härligan till, här är det ingen liten kvist i buketten som gäller, här är det rejäla buskar.

När vi skall använda något okonventionellt färdmedel så verkar det som om vädrets makter tycker annorlunda. I Gibraltar var linbanan avstängd p.g.a.hårda vindar. Idag måndag hade vi tänkt ta färjan/katamaranen från El Puerto de Santa Maria till  Cádiz men det var samma sak då ,det blåste för mycket så vi fick åka buss istället. Vi upplevde Cádiz från en sightseeingbuss och det var mycket givande eftersom det fanns en svenskspråkig guidning via hörlurar vilket underlättade det hela. Det här med form- och figurklippta träd och buskar  är ett väldigt vanligt inslag i Spanien, charmigt eller hur ?  En paus för att titta på katedralen hann vi med innan vi åt lunch och åkte hem igen och tittade på Sverige-USA i Algarve Cup via Eurosport i TV:n.

På måndagen lämnar vi El Puerto de Santa Maria och åker till Albufeira i Portugal. Där träffade vi vår kompis Curt igen och det var naturligtvis trevligt. Imorgon skall vi heja på våra svenska damer i Algarve Cup när de skall lura Norge på bronspengen (hoppas vi i all fall).

Av Roland o Ingegerd - 9 mars 2013 21:15

På lördagsmorgonen spöregnade det och vi funderade på om besöket i och på Gibraltar skulle kunna bli av. Senare blev det betydligt bättre väder och vi tog chansen.Väl i Gibraltar informeras vi att linbanan till toppen inte går eftersom det blåser för mycket. Alternativet är att ta en taxi till toppen eller att ta en guidad tur till det facila priset av 75€. Med tanke på att linbana + entrébiljetter skulle ha kostat 27,75€ pp så blev det inte så mycket dyrare med den guidade turen. Vi hade dessutom turen att få en guide som var mycket trevlig och påläst, hade vi gått för oss själva hade vi inte vetat hälften av vad vi nu vet om Gibraltar. Det finns mycket historia i Gibraltar, från morernas tid fram till dagsläget inkl.  Andra världskriget . Besöket avslutas med en lunch nere i staden samt en promenad längs affärsgatan Main Street. Vi lämnar Gibraltar och La Linéa och åker till Camping Rio Jara utanför Tarifa som är Spaniens sydligaste punkt.

Av Roland o Ingegerd - 8 mars 2013 20:15

Vi lämnar Granada på fredagen och siktar på La Linéa, den sista spanska utposten före Gibraltar. Den tidigare ställplatsen i La Linéa stängdes för c:a 6 veckor sedan men det stod ett gäng med bilar, mest engelsmän, på en asfalterad plan i anslutning till ett sportaktivitetsområde och där kan man stå utan problem enligt dom. Vi tillbringar natten där och hoppas att lördagsvädret inte kommer att bli så dåligt som förutspått

Av Roland o Ingegerd - 7 mars 2013 20:51

Idag tog vi en chans, vädret skulle inte vara så bra. Det var utlovat regn, mycket regn, men vi hoppades på lite tur och det fick vi. Vi tog bussen till Alhambra för att titta på den fantastiska anläggningen med anor från 900-talet. Den byggdes ut efter hand ända fram till tidigt 1500-tal då de kristna byggde det sista palatset ( Palacio de Carlos V). Innan dess var det morerna och islam som hade rått på Alhambra och de hade haft det som ett fort till skydd mot de kristna. Wikipedia rekommenderas för de som vill veta mer detaljer. Som sagt, vi hade tur med vädret, det duggade bara lite medan vi promenerade runt och tittade på fantastiska byggnadsverk med enorma detaljer när det gäller utsmyckningarna. Vilken hantverksskicklighet de hade på den tiden. Det finns även mycket att se utomhus, otroliga trädgårdsanläggningar med olika växter och mycket snygga formklippta bersåer och häckar. Jag är övertygad om att de klipper med nagelsax, så pedantisk noga är de klippta.