Av Roland o Ingegerd - 17 november 2014 12:06

Nu är det färdigt, TV:n har kommit på sin nya plats. Det tog lite tid och lite tankearbete som jag tidigare sa men resultatet blev riktigt bra. Jag skall bara skaffa ett "kontaktpapper" som passar resten av inredningen och byta  ut det som  jag hade tillgängligt. "Kontaktpapper", vilket namn förresten, det är ju faktiskt en självhäftande tunn plast med mönster som imiterar olika träslag och jag hittade ett i England i höstas som matchade inredningen perfekt. Dumt nog köpte jag lite för lite men eftersom vi ska till England i slutet av månaden så hoppas jag hitta mera där. Visar några bilder på det hela, dels under konstruktionsfasen och dels det färdiga resultatet.

Av Roland o Ingegerd - 13 november 2014 09:39

De senaste dagarna har ägnats åt lite snickeriarbete. TV-ns originalplacering i bilen var inte den optimala så vi beslöt att flytta den. Den hamnar nu bakom ryggstödet i den lilla soffan i sittgruppen och kommer under transport att vara i nersänkt läge och vid stillastående dras den upp ovanför ryggstödet. Ett sådant arrangemang fordrar naturligtvis lite tankearbete innan man sågar och skruvar och som vanligt glömmer man bort någon liten detalj vilket innebär att man får göra om och det innebär i sin tur att det tar lite tid innan man blir nöjd.

Den här veckan bjuder campingen på den sedvanliga sardinfesten för hösten, halva campingen på onsdagen och den andra halvan får sitt på torsdagen, och vi var där igår tillsamman med några hundra andra campinggäster. Efteråt blev det som vanligt så att vi umgicks i mindre grupper av människor med samma modersmål. Dagen avslutades på "Blues House" med lite mat sedan blev det prat över ett glas vin hos Curtan på vägen hem.

Av Roland o Ingegerd - 9 november 2014 10:05

Så har det gått en vecka och lite till sen sist. Det har kommit några nya svenskar och alla hjälps vi åt med uppsättning av förtält och allt annat som behövs för den kommande "vintern". Igår var det dags för ett nytt strandparty med grillning och historieberättande som vanligt, dryga 40 var vi som njöt av ända till den gick i moln.     solen

Av Roland o Ingegerd - 1 november 2014 13:27

Nu är tält och vindskydd på plats. Vi tyckte det skulle firas så vi bjöd ett antal andra svenska övervintrare på lite Cava och tilltugg. Det blev välbesökt, vi var 25 personer som samsades på vår tomt och hade trevligt. Vartefter tiden led så kom dagen ikapp oss, mörkret tilltog, och vi avslutade det hela med att gå på "Kinesen" och äta middag.

Av Roland o Ingegerd - 27 oktober 2014 14:52

På lördagen samlas några svenskar (40 st) på stranden och umgås med korvgrillning och historieberättande som vanligt. Vi får passa på nu medan det fortfarande är varmt o gott, om någon vecka eller två kommer säkert temperaturen att sjunka ner mot 20-22 grader i skuggan.

Det är inte bara svenskkolonien som ockuperar stranden, det är gott om campare och andra som njuter av värmen.

På lördagkvällen blir det åter restaurangbesök, den här gången är det "Blues House" som får äran. De serverar ribs där och de går inte av för hackor, de bara smälter i munnen. Portionerna är stora så man beställer en portion och två tallrikar och det räcker gott till för att mätta två personer.

På söndagen fortsätter arbetet med förtält och andra attiraljer runt bilen och det räckte till ett pass på måndagen också men nu är det färdigt.

Av Roland o Ingegerd - 24 oktober 2014 17:21

Det är som sagt varmt för att inte säga mycket varmt här nu och det inverkar menligt på arbetstakten. Om man börjar vid 8.30-tiden så går det bra fram till 13.00 sedan börjar det bli väl svettigt. Nåväl, det börjar närma sig färdigt nu, vi har väl en dag eller en och en halv kvar med lite större arbetsobjekt innan det är färdigt. Sedan blir det lite mindre justeringar vartefter när man upptäcker att den första lösningen inte var den optimala men å andra sidan tid har vi ju gott om. Idag fredag tar vi det lugnt, det är veckohandling i Puerto och därefter träffas vi några stycken i poolbaren där vi tar en öl och umgås. Ikväll blir det faktiskt det första restaurangbesöket sedan vi kom hit, vi blir några som ska gå till "Kinesen" på andra sidan gatan.

Just nu ser det lite sterilt ut runt bilen men när alla vindskydden är uppe så kommer den lokala blomsterhandeln att gynnas och då blir det mer gemytligt.

Av Roland o Ingegerd - 20 oktober 2014 21:10

Vi skiljs från våra vänner i Cambrils och åker vidare söderut. Dagsetappen går till Pucól som ligger strax norr om Valencia och efter en natt där landar vi i Crevillent och Camping Marjal. Den har vi hört mycket talas om så vi tänkte testa den en natt eller två. Campingen är enorm, dryga 1400 platser, spaanläggning, pool mm. mm. Den är bara några år gammal så allt är nytt och fräscht men ack så opersonlig. Vi blir bara där en natt, det är inte ett ställe som passar oss, så vi åker till Bolnuevo trots att vi blir en dag tidiga. Vi har option på samma plats som förra året om den som har rätt till platsen skulle lämna återbud, annars har vi en annan plats garanterad. När vi kommer så får vi veta att de har lämnat återbud så vi får vår gamla plats, turligt nog. Vi hann inte mer än komma innanför grindarna så dyker ett antal övervintrarvänner upp och det blir ett kärt återseende. Vi hamnar vid poolen med vidhängande bar där vi umgås över en öl och uppdaterar oss.  Idag har vi handlat lite som behövs för etableringen och hämtat våra grejor som har legat i förråd härnere och börjat sätta upp våra saker för vintern. Det är runt 30 grader så man behöver inte röra sig så värst mycket för att svetten skall lacka men med långsam takt och täta vilopauser i bilens AC-kylda innandöme så blir det en bit i taget. Men å andra sidan har vi ingen direkt brådska så om det tar en dag eller två längre tid så får vi leva med det.

Av Roland o Ingegerd - 17 oktober 2014 08:36

Som planerat åker vi vidare till Blanes och letar upp våra kamrater. Vädret är lite så där men det får man ta. Middagen bestående av pizza avnjutes på campingens restaurang. Onsdagen bjuder på toppenväder och vi tar en promenad runt i staden som är en typisk semesterstad, i alla fall i de områden där vi går. Det verkar som det är mellan säsongerna eftersom det är lite folk som rör sig och många barer och krogar är stängda. Vi hittar i alla fall ett ställe där vi får oss lite till livs. (Det kommer mat senare, det är inte bara öl och vin som inmundigas.)

Efteråt går vi vidare längs strandpromenaden och hittar ett vattenhål till. Det drivs av en skotte från Glasgow och när han får höra att vi är från Sverige berättar han att hans stora idol kommer från Sverige, fotbollsspelaren Henke Larsson, och han har tydligen satt stora avtryck hos skottarna. På torsdagen far vi vidare mot Cambrils och landar på en camping som enl. ACSI skall ha stora platser och det är en fördel eftersom den ena bilen är rejält stor. Vad ACSI menar med stora platser kan diskuteras eftersom det är med nöd och näppe vi lyckas få in bilarna mellan träd och häckar. En kulinarisk måltid bestående av wienerkorv och potatissallad intas i skuggan. Det är den varmaste dagen hittills på resan, det är strax under 30 grader.