Av Roland o Ingegerd - 13 oktober 2014 13:34

Vi kommer till Sassenage utanför Grenoble på lördagen och hittar ställplatsen i anslutning till en stor sportanläggning med fin utsikt.

För att komma in till Grenoble insåg vi att allmänna kommunikationsmedel var det som gällde, dock var vi tvungna att hitta sådana. Vi tar en promenad mot det vi tror är det centrala Sassenage och se, vi hittar en buss med en vänlig busschaufför som lyckas förstå vad vi är ute efter och förklarar att vi skall åka med honom en bit och sedan byta till en spårvagn som går till centrala Grenoble. Fantastiskt vad enkelt det var. I Grenoble går vi runt ett tag, får en pilsner och smörgås till lunch och senare äter vi middag på en kina-restaurant innan vi åker tillbaks till Sassenage. Grenoble var egentligen som vilken stad som helst, en universitetsstad med mycket ungdomar från olika delar av världen men för övrigt tror jag att det mest sevärda finns på vintern i omgivningarna runt staden, d.v.s skidsportanläggningarna.

På söndagen skiljs vi från Curtan som vi åkt tillsammans med sedan Schweich, han skall ta en annan väg från Grenoble ner mot Rivieran (Route Napoleon). Det hade säkert varit sevärt men han har tänkt att stanna till på några platser längs vägen och vi skall vara framme i Bolnuevo 20/10 så tiden räcker inte till för oss att följa med. Istället satsar vi på Montpellier men efter vägen så ändrar vi oss och tar en transportdag, det blir c:a 50 mil och vi landar i Roses i Spanien. Det blir lämpligt att stå där två nätter ch ägna måndagen åt tvätt bl.a Vi räknar med att åka till Blanes på tisdagen där vi skall sammanstråla med ett annat par som också är Spanienövervintrare.

Av Roland o Ingegerd - 10 oktober 2014 16:48

Nästa mål blir som sagt Schweich där vi räknade med två nätter. Det var dags att tvätta lite och det var lämpligt där eftersom det fanns tvättmaskin och vädret var dessutom gynnsamt. Vi blir kontaktade av några andra Spanienresenärer från Sverige som var på väg till samma camping så vi stannar ett dygn till och umgås med dem. Vi slår följe med en av dem och åker till Sinsheim där det finns ett teknikmuseum. Efter att ha övernattat på en ställplats i anslutning till en fotbollsplan (där det för övrigt bjöds på en fotbollsmatch på kvällen, visserligen i någon av de lägre divisionerna men ändå ) åker vi till museet och går runt i några timmar. Det finns mycket att se där bl.a ett Concorde-plan och den ryska motsvarigheten Tupolev även lite vanvördigt kallad för "Konkordsky". Bilar och andra fordon, både civila och militära,fanns i överflöd dessutom ett antal musikmaskiner från förr.
Många av bilarna hade en historia som berättades. En sann upplevelse.

En interiör bild från Concordes cockpit.

Efter detta tar vi sikte mot Mulhouse i Frankrike för ett annat bil o teknikmuseum och landar halvvägs dit på en liten campingplats i en ort som heter Sand. När vi kommer till Mulhouse och den förvalda campingen som enl. uppgift skall vara öppen t.o.m 15/10 så möts vi av en skylt " Stängt. Öppnar 1/4 ". Vi provar en annan camping en bit därifrån som även den skall vara öppen t.o.m 15/10 och möts av samma skylt. Något irriterade testar vi en tredje camping och får samma besked. Lite mer irriterade överger vi tanken på museet i Mulhouse och åker vidaremot mot Grenoble som är nästa delmål på resan. Vi åker till en ställplats i Baume - Les - Dames och stannar för natten. Ställplatsen ligger vid en kanal och är även en övernattningsplats får fritidsbåtar på kanalen. Tyvärr så vräker regnet ner på kvällen så någon utflykt blir det inte.

Färden går vidare mot Grenoble men det är dåligt med öppna campingplatser i Grenobles närhet så vi hamnar på en liten ort som heter Lé Pin-le-Pac ungefär 6 mil från Grenoble och räknar med att åka till en ställplats i Sassenage i morgon. Den här campingen ligger vid ett berg och har en liten sjö med badplats i anslutning men något bad blir det inte fråga om.

Av Roland o Ingegerd - 5 oktober 2014 14:33

Då har vi fått tag i internet igen så vi kan uppdatera bloggen. Efter att ha lämnat Köln åker vi längs Rhen mot Moseldalen och första stopp är tänkt att bli Boppard. På vägen dit stannar vi på en rastplats och finner denna skylt, jag vet inte hur man tänkt men att markera att P-platserna är särskilt avsedda för damer är väl att gå väl långt. Eller ska man parkera sin fru där ?
I Boppard går det en linbana upp från staden till en höjd med otrolig utsikt över Rhen och man ser fyra orter från samma ställe.

Vi äter en ostsmörgås däruppe och den går inte av för hackor.

På vägen ner så har man också fin utsikt.

Efter Boppard drar vi oss mot Moseldalen och Ernst. Där var ställplatsen överfull så vi fortsätter mot St. Aldegund och stannar där en natt. Vidare mot Ürzig som planerat och där har vi tur och får en plats alldeles vid floden med fin utsikt på pråmarna som passerar.

Det finns fina hus i Ürzig också.

På fredagen blir det en tur med båt till Bernkastel-Kues, en gammal stad längs Mosel. Lite dimmigt på morgonen men det brukar lätta vid 11-12 tiden. Vi passerar en sluss på vägen och får samsas med en pråm i slussbassängen. Först ska dock de som slussat ner lämna bassängen och det var som synes blandade storlekar på båtarna.

Bernkastel-Kues är som sagt en gammal stad och består av två delar, en på var sida om Mosel och vi ägnar dagen åt Bernkastel. Efter en stilla rundvandring hittar vi en skylt som visar till en utsiktsplats om 250 m. Vi tycker det verkar lagom så vi travar iväg, efter första böjen visar det sig att stigen har en lutning på om inte 45 grader så inte långt ifrån. Väl uppe belönas vi med en fantastisk utsikt (igen) och en god wienerschnitzel med tillhörande öl.

Nervägen blir naturligtvis mycket lättare och vi fortsätter vår promenad runt om i staden som är en veritabel turistort. Hur mycket folk som helst men med lite tålamod så får vi några foton på en del av de gamla husen i staden.

Vid 17-tiden går båten tillbaks till Ürzig och längs vägen ser man vinodlingarna längs sluttningarna. Det var som sagt dimmigt på morgonen så då såg man inte så mycket. Vem har sagt att det skall vara plant där man odlar ?

Efter ytterligare en natt i Ürzig åker vi till Schweich (en stad längs Mosel inte att förväxla med landet Schweiz) och skall vänta in måndagen för att åka in till Trier och fylla gasol.

Av Roland o Ingegerd - 30 september 2014 17:59

Vi tar en tur in till Köln på tisdagen, Kölnerdomen måste ju ses. Domen är enorm men ack så smutsig, man tvättar den kontinuerligt men stenen den är byggd av (jag gissar på sandsten)  drar tydligen åt sig smutsen samtidigt som den vittrar bort. Det var byggnadsställningar på flera ställen runt och man kunde se hur stenar byttes efterhand. Samtidigt är det fascinerande att den inte blev skadad under kriget, stora delar av Köln bombades men domen klarade sig

Vi tar en rundtur med buss och får oss lite sevärdheter och historia till livs. Köln är en gammal stad och rester av befästningar från romartiden finns det gott om.

Kan inte undanhålla er varningskylten i övervåningen på bussen som sommartid haröppet tak. Bilder säger mer än ord som man brukar säga. Med tanke på de viadukter vi åkte under kan man utan tvekan säga att den är befogad.

Av Roland o Ingegerd - 29 september 2014 18:54

Vi stannar i Malmö på torsdagskvällen och sover i väntan på färjan som skall ta oss till Travemünde , en nio timmar lång och tråkig resa men den är det billigaste alternativet att ta sig till Tyskland. Vi ser Turning Torso försvinna i dimman innan vi passerar under Öresundsbron.

När vi landat i Tyskland så blir nästa stopp Lübeck och ställplatsen där. På lördagen åker vi  och tittar på ett annorlunda sätt att flytta båtar i höjdled, normalt så använder man slussar , men  ”Schiffshebewerk Lüneburg” i  Scharnebeck har en annan lösning. Där låter man båtarna köra in i en ”balja” som man sedan lyfter alt. sänker 38 meter och sedan kan båtarna köra ut från ”baljan” på den nya nivån. ”Baljan” är 100 meter lång och 12 meter bred och väger 5800 ton med eller utan last. Enl. Archimedes princip så tränger båten undan lika mycket vatten som den väger och eftersom nivån i ”baljan” alltid är densamma så blir vikten likaså densamma. Imponerande.

Därefter åker vi vidare till Wildeshausen och ställplatsen där för mat och övernattning. Nästa mellanlandning blir Greven strax före Osnabrück, en jättefin ställplats alldeles bredvid Dortmund-Elms kanal. Vi har tur och får en plats alldeles vid kanalkanten och kan se pråmarna passera. Det går en väldig massa gods längs kanalerna, den saken är klar.

Vi lämnar Greven på måndagen och åker vidare mot Köln och landar på en campingplats i Dünnwald strax utanför Köln. På tisdagen är det tänkt att ta bussen in till Köln och titta på staden och Kölnerdomen mm.

Av Roland o Ingegerd - 25 september 2014 18:52

Då var det dags för årets övervintrarresa. Vi lämnade Kallhäll på tisdagsmorgonen med Malmö och färjan till Travemünde som delmål. På vägen dit besöker vi goda vänner i Kvicksund och Mjölby innan vi kryper till sängs i Mjölby. Senare på onsdagen kör vi mot Orrefors där vi skall träffa en gammal kompis från den tiden jag åkte gokart ( sent 60 o tidigt 70-tal). Vi bjuds på mat och trevligt sällskap och åker vidare mot Malmö på torsdagen, färjan går 10.00 på fredagen så det blir en övernattning i Malmö också innan resan går vidare.

Av Roland o Ingegerd - 28 augusti 2014 11:07

Det har varit lite dåligt med bloggandet i sommar som ni säkert har noterat. Jag kan i korta drag redogöra för våra aktiviteter under sommaren för den som är intresserad.

Efter det senaste inlägget firade vi midsommar i Blekinge och besökte goda vänner på Öland på vägen hem från Blekinge. Vi bytte husbil i början på juli och det är en av orsakerna  till det uteblivna bloggandet, det blev mycket att organisera om och tiden bara rann iväg. Vi gjorde en veckolång  resa till Västkusten som vi gjort de senaste 31 åren. Det kan nog kallas för tradition nu. I början på Augusti  flög vi till England och firade vår sondotters 4:e födelsedag och det var naturligtvis väldigt trevligt. Bortsett från det så kan man väl säga att på det stora hela har det egentligen inte varit så mycket att skriva om.  Men…………..

Nu är det dags att sätta igång igen. Caravan Clubs Norrbottensektion anordnade en träff i Gällivare i mitten av Augusti med bl.a en guidad tur i Aitikgruvan.

På vägen till Gällivare stannar vi några dagar i Piteå hos Spanienvänner och bjuds på middag och en visning av Piteå. Vår guide är ett levande uppslagsverk när det gäller Piteås historia. Vi går till Badhusparken den andra kvällen och beundrar att antal gamla bilar som visas upp. Ett återkommande arrangemang under sommaren.

I Gällivare bjuds det på korv som grillas över öppen eld och det blir många glada återseenden sedan förra besöket i Boden hösten 2013 samt alla Spanienvänner som också har kommit dit.

Aitikgruvan är Europas största dagbrott, det sägs att Aitiks industriområde till ytan är lika stort som Stockholm. Det var en intressant tur och maskinerna som finns där går inte av för hackor, truckarna t.ex lastar mellan 320 o 350 ton och grävmaskinerna fyller truckarna med tre skoptag d.v.s ca 80 ton/skoptag. Imponerande.

Efter Aitikutflykten bjuder Norrbottensektionen på middag och under den får vi lite musikunderhållning som spelas av ett band från musikskolan i Gällivare.

Vi är fyra bilar som efter träffen åker till Stora Sjöfallet och vidare upp till Ritsem för att beundra den svenska fjällvärlden och det är ingen överdrift att säga att man blir hänförd över vyerna. Vi sitter ute och äter middag med Akka-massivet i blickfånget, det går nog inte att få en bättre utsikt från middagsbordet.

Vi lämnar Ritsem på måndagen. På ett ställe längs vägen mellan Stora Sjöfallet skedde ett ras tidigare, det var ett jättestenblock som föll ner på vägen och blockerade den. Pga av storleken beslöt man att dra om vägen istället för att ta bort stenblocket och reparera vägen.

Vi åker vidare mot Haparanda där vi ska träffa några vänner som vi lärt känna i Spanien och det ska bli trevligt att ses på ”hemmaplan” så att säga. Natten tillbringas i Kalix där ett rejält regnväder med tillhörande åska stör vår nattsömn.

I Haparanda blir vi väl omhändertagna med en sightseeingtur till Kukkolaforsen som ligger ca 15 km norr om Haparanda, även andra delar av Haparanda samt Tornio med omgivningar på den finska sidan visades. God mat och trevligt umgänge vankades det också. Tyvärr var inte vädret det bästa så en planerad båttur i skärgården fick skjutas på framtiden.

Hemresan mot Stockholm påbörjas onsdag em, vi mellanlandar i Luleå för nattsömn och skall besöka fler Spanienvänner längs vägen. Först blir det ett stopp i Kallax för att sedan fortsätta till Svartnäs utanför Rosvik mellan Luleå o Piteå där vi stannar över natten efter att ha ätit och druckit gott .

På fredagseftermiddagen åker vi vidare mot Piteå och checkar in på Västra Kajens camping. Under helgen är det ”Skärgårdsfest” i Piteå och campingen är så gott som fullbelagd så vi har tur som får en plats. För övrigt kan vi rekommendera Västra kajens camping för de som åker till Piteå, den ligger centralt (gångavstånd till centrum) och är mycket välskött.

Skärgärdsfesten bjuder på försäljning av div. lokala delikatesser som vilt, rökt fisk och färska bär samt olika hantverksartiklar. Sjöräddningen är där och demonstrerar bärgning med helikopter och ytbärgare.

Senare på lördagen bjuds vi till Svensbyn där det vankades fantastiskt god hemrökt fisk med tillbehör. Efter  kaffe och en mycket trevlig pratstund  återvänder vi till Piteå på kvällen och väntar in söndagen då vi skall besöka skärgårdsfesten bl.a

Söndagen går i lugnets tecken, vi strövar runt på festen och tittar lite på det som bjuds ut till försäljning, vädret är något bättre och vi kan till och med avnjuta kaffe utomhus. Den fullbelagda campingen töms succesivt på bilar och husvagnar under eftermiddagen så framåt aftonen blir det ganska glest med besökare. Det är tänkt att vi ska till vår kompis i Piteå och grilla på kvällen men vädrets makter vill annorlunda, ett rejält regn(o)väder ser till att det hela får ställas in.

På måndagen är vi bjudna till Nötön utanför Piteå och där njuter vi av en fantastisk utsikt över fjärden innan vi återigen får njuta, den här gången är det god mat och trevligt umgänge som bjuds.

På tisdagen lämnar vi Norrland och Piteå för den här gången och konstaterar att vi har haft två fantastiska veckor med härliga upplevelser och underbart umgänge med våra vänner i den här landsändan. Bloggen avslutas med bilder från ställplatsen vid Höga Kustenbron där vi övernattar innan vi far sista biten hem.

Av Roland o Ingegerd - 20 juni 2014 11:54

Efter att ha lämnat Målilla på söndagen styr vi mot Gyllebo på Österlen och hälsar på vänner. Två dagar med god mat och trevligt umgänge med bl.a en utflykt till Simrishamn och lite sifferkubb på kvällskvisten blev det.

Vi åker vidare mot Sturkö i Blekinge för att fira midsommar med Ingegerds bror o sambo, något som vi gjort ett antal år nu. Man kan väl säga att det blivit en tradition.