Direktlänk till inlägg 1 juni 2016

Fortsättning på Isny-resan

Av Roland o Ingegerd - 1 juni 2016 16:21

Det har tagit sin tid att hitta ett fungerande WiFi men nu äntligen kan vi uppdatera resan.

Efter att ha övernattat på ställplatsen utanför Kitzingen går vi runt i staden en stund och tar sedan förmiddagskaffe på en uteservering.

 

Efter det åker vi vidare och tar in på en camping i Illertissen och sitter i solskenet på eftermiddagen och njuter. Nästa etapp går ner till Isny och Dethleffsfabriken. Vi får inte komma för tidigt så vi har inte någon direkt brådska. Vi kommer fram vid 12-tiden på torsdagen och får en plats bland de andra svenska bilarna, totalt är vi 93 husbilar och husvagnar varav de svenska är 28 till antalet. Övriga länder som var representerade är Danmark, Finland, Norge, Holland, Frankrike och naturligtvis Tyskland. På eftermiddagen får vi en pärm med program och lite annan information och senare är det middag och underhållning i ett jättestort tält.

 

       Fabriksområdet är 300.000 kvadratmeter stort och det står bilar överallt, både färdiga bilar och chassien som ska byggas på.

   

För de som vill och kan har de anordnat en vandring i omgivningarna runt Isny, bussar hämtar på fredagsförmiddagen och en ca 6 km lång vandring väntar innan bussarna kör hem igen. Isny ligger inte allt för långt ifrån gränsen till dels Österrike och dels Schweiz och kommer man upp en bit så kan man faktiskt se bergen i båda länderna. För de som inte gick med var det fria aktiviteter och vi gick ner till staden och tittade lite, det blev inte så långt för värmen var tryckande. Efter lunchen och lite vila i den skugga man kunde hitta blev det en guidad tur i fabriken. En intressant tur med beskrivningar av hur bilarna tillverkades. Inredningar, golv, sidor och tak prefabricerades på olika avdelningar och sedan monterades allt ihop längs flera olika löpande band beroende på modell. Tyvärr råder det fotoförbud i fabriken så jag kan inget visa. Man tillverkar mellan 50 och 70 enheter/dag, också det beroende på modell. Tillverkningen går i skift och det behövs nog. Totalt byggs det runt 7500 husbilar och runt 2500 husvagnar på ett år. En imponerande siffra och det är lite svårt att fatta för själva tillverkningslokalerna är ganska små i relation till produktionsvolymen. Sedan var det dags för middag och underhållning igen. En i orkestern spelade på ett alphorn som var mellan 4 o 5 meter långt.

   

 Lördagen ägnas åt en heldagsutflykt med buss till Bad Waldsee, en kurort med många gamla hus och en lika minst lika gammal historia. Vi får en guidad tur runt staden.

       

Efter det åker vi till ”Erwin Hymer-museum” för att äta lunch innan vi får en tur i detta museum. Erwin Hymer startade på 50-talet husvagnstillverkning och senare även husbilstillverkning i Bad Waldsee. Han hade en dröm om att öppna ett museum över campingresandet och dess utveckling och under åren köpte han gamla husvagnar med tillhörande dragbilar , husbilar och diverse annat som har med camping att göra. Inte bara Hymers egna produkter utan även andra märken från olika länder och några hembyggen resp. prototyper finns att beskåda. Allt är ordnat så att man får en tidsresa när man går genom museet och man ser verkligen att utvecklingen har gått framåt. Museibesöket avslutas med kaffe och vi bussas tillbaks till Isny.


En engelsman.

Dagens Dehtleffs Globetrotter ser helt annorliunda ut.

 

Ett helt igenom Italienskt ekipage.

 

En lyxvariant som på den tiden kostade ungefär lika mycket som ett hus. Det blev ingen succé, man tillverkade bara 12 stycken. Det går faktiskt en trappa på insidan upp till solterassen.

 

En "hippiebuss". Den innehåller allt man kan behöva bl.a ligger det en reservmotor inne i bussen. Ägaren jobbade ett år sedan åkte han till Indien under ett år innan han åkte hem och jobbade ett år igen innan han vände tillbaks till Indien. Hur många sådana resor han gjorde förtäljer inte historien.

   

Så här gjorde man i DDR, väntetiden på en husvagn då var 12 - 15 år. Det här behövde man "bara" vänta på i 5 år.

Nu börjar man ana hur husvagnarna kommer att se ut även om dagens husvagnar har utvecklats ännu mer.

   

En av Hymers första husbilar.

   Under middagen på kvällen får vi lite mer information om Dethleffs bl. a. får vi veta att företaget är den största tillverkaren av motordrivna fritidsfordon i Europa dvs. husbilar av olika kategorier, har runt 900 anställda och en egen 3-årig yrkesskola. Marknaden för husbilar beräknas stiga med 15 % för husbilar och 5 % för husvagnar vilket gör att man tror mycket på framtiden. Sedan blir det mera underhållning.


Som en sammanfattning kan jag bara säga att Dethleffs verkligen hade ordnat detta bra. Mat och dryck, kaffe med kaffebröd och färskt bröd varje morgon samt komplett frukost på avresedagen bjöds vi på. Plus utflykter med buss och museibesök m.m Visseligen hade vi betalat en slant för detta men den räckte nog inte långt med tanka på allt som anordnades.


Efter en gemensam frukost på söndagsmorgonen blir det avresa och 12 svenska bilar åker till Kötz där vi på måndagen ska få tillfälle att titta på Al-Ko fabriken och även provköra några bilar som är utrustade med olika typer av fjädringssystem. Al-Ko är ett företag som specialiserat sig på ramar, axlar och fjädringssystem till släpvagnar, husbilar och husvagnar. Man tillverkar även andra produkter som har med husbilar och husvagnar att göra, t.ex cykelhållare, friktionskopplingar för dragkulan och stödben. Vi guidas runt i fabriken och inser att det här är större, mycket större än vi trodde, här tillverkas i princip bara ramarna. Axlarna tillverkas hos Al-Ko i Frankrike och transporteras till Kötz där de monteras komplett med bromsar och fjädring. Det visar sig att Al-Ko har fabriker i många länder världen över. Dessutom har Al-Ko många produkter som inte har med fordon att göra även om de är dåligt representerade i Sverige. Utanför Kötz ligger en annan Al-Ko fabrik där man parar ihop sina husbilsramar med motor/drivlina och hyttenheter för att senare leverera ett komplett underrede för husbilar. Mestadels är det FIAT som används och de ”bilarna” kommer halva till fabriken dvs de är kapade strax bakom framstolarna och där bygger Al-Ko på sina komponenter som ram, fjädring, och axlar innan de levereras till resp. husbilstillverkare.

   

Efter detta splittras gruppen och man åker åt olika håll, några ska hem och jobba, några åker söderut och själva åker vi tillsammans med vårt resesällskap till Donauwörth och övernattar på en ställplats mitt inne i staden. På morgonen skiljs våra vägar och vi siktar in oss  på Prag men innan vi kommer dit ska vi hitta en camping där vi kan tvätta lite kläder och  varva ner lite efter den ganska komprimerade veckoändan. Vi hamnar i Hirschau, 5 mil från den tjeckiska gränsen och 22 mil från Prag, en lagom dagsetapp i morgon. Internet utlovas men som vanligt (nästan) så fungerar det inte.


Nu har vi landat i (strax utanför) Prag och ska i morgon ta tåget in till staden och turista lite. Som ni ser så fungerar det utlovade internetet riktigt bra här. Det kanske är undantaget som bekräftar regeln.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Roland o Ingegerd - 14 december 2017 11:30


Igår firade vi Lucia på rätt dag. Det ska ju vara lussekatter men det är lite marigt att hitta här så det fick bli semlor istället. Semlor hör ju egentligen inte till Lucia men det var gott (och trevligt) i alla fall.   Idag packar vi och går ru...

Av Roland o Ingegerd - 11 december 2017 09:44

Den traditionella luciafesten gick av stapeln igår. Lokalen är upptagen den 13/12 så det fick bli den 10/12 istället. Drygt 100 svenskar samlades i "Socialen" där vi bjöds på glögg, underhållning, luciatåg, allsång och frågesporter. Den fantastiska l...

Av Roland o Ingegerd - 7 december 2017 14:37

På måndagen blir det en tur till Aledo och Jesus-statyn utanför Totana med våra svenska gäster.     Det finns ett kloster i närheten som heter S:ta Eulalia (inte att förväxla med Åsa-Nisses fru) där vi denna gången hade turen att kyrkan var öpp...

Av Roland o Ingegerd - 3 december 2017 20:18

Den här veckan har i princip varit som den förra, det har varit några ost och vinträffar hos oss med några fler av våra vänner härnere. Temperaturen har krypit ner några grader och nätter och morgnar är lite kyliga men så fort solen kommer blir det g...

Av Roland o Ingegerd - 25 november 2017 12:04

Så har det gått en vecka sedan sist. Det har egentligen inte hänt så mycket mer än att vi har haft några av våra vänner hos oss. Som vanligt är det väldigt trevligt att sitta ner och prata och umgås över lite vin och ost.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards